Doorgedraaid!
Martin vraagt wel eens: “Hoe doen jullie dat nou?” – En eerlijk gezegd weet ik het ook niet. Soms verzuip ik in het aanbod. Uiteraard luister ik primair naar mijn eigen intuïtie. Zoals vanochtend heb ik in verhoogd tempo een aantal cd’s doorgedraaid. Cd’s die door omstandigheden zijn blijven liggen, soms omdat de eerste beluistering afstootte, of omdat ik ze op eerste gehoor als inconsistent had beoordeeld. Andere keren zal een ander het zonder meer als plezierige muziek ervaren, maar vind ik het kinderlijk, goedkoop, gejat, te country, of gewoonweg ondermaats. Een beoordeling vergelijkbaar aan de Hans norm, maar dan anders. Probeer mijn tijd zoveel mogelijk te besteden aan muziek waarbij ik wel degelijk iets voel of hoor. Onderstaand titels zijn van de afgelopen maanden en betreffen cd’s uit 2008, 2009 of 2010.
De volgende cd’s vielen vandaag aan de verkeerde kant van de streep. Voor eventuele geïnteresseerden, een email in de komende week is voldoende, wie weet zit er iets voor je tussen:
Grand Atlantic * How We Survive
Wil Forbis * Shadey’s Jukebox
Beth Wimmer * Miracle Girl
Rich McCulley * Starting All Over Again
Sleep River * Steady Now
The Wiyos * Broken Land Bell
Pokey LaFarge & the South City Three * River Boat Soul
John Pianmonti * End of Smith
Grant Langston * Stabd Up Man
Tenement Ruth * same
Slowman * Best of Slowman
Jude Davison * Circo de Teatro
The DeSotos * Cross Your Heart
Terrible Lizard – same
Porkbelly * Futures
Rhett Miller * Same
Alias Caylon * Follow the Feeder
Brian Dale * Sticks & Stones
Groove Corporation * Record Prophets
Johnny Hawthorn * Death & Taxes
Steve Mednick & Eddie Seville * La Collaborazione Dei Due
Boister *Some Moths Drink the Tears of Elephants
Dare Dukes * Prettiest Transmitter of All
The Brilliant Mistakes * Distant Drumming
Anna Wolfe * Love
Richie Lawrence * Melancholy Waltz
The Coal Porters * Durango
Holmes * Basement Tapes
Kelly Dalton * Home
Titels die na beluistering binnen mijn collectie blijven zijn er na de ochtendsessie beslist ook (Zo moeilijk ben ik nu ook weer niet):
Reto Burrell * Go
Old Californio * Westering Again
Hey Negrita * Burn the Whole Place Down
Vince Melamed * What Matters Most
J.D. Souther * Rain
Phil Smith * Goldmine
John Batdorf * Old Man Dreamin’
Gordie Tentrees * Mercy or Sin
Stephanie Finegan * One Take Tuesday
Furnace Mountain * Fields of Fescue
Dan Krikorian * Colors & Chords
Mississippi Live * Same
Jack Marks * Two of Everything
Will Hoge * The Wreckage
Katy Lied * Echo Games
Blue Chamber Quartet * Chilren’s Songs
Het kost je een ochtendje, maar daarna heb je wel voor jezelf het kaf van het koren gescheiden. “Doorgedraaid!”: noemt Johan het alsof het de doorslag bij een veiling betreft. Het geeft in ieder geval weer ruimte voor frisse impulsen. Binnenkort volgt een volgende schoonmaak sessie, want teveel in 1 keer valt niet mee.