91yEGwALCWL._SS500_

Peltomaa, Fraanje & Perkola

AER

Categorie:

door Hans Jansen

29-01-2021

Soms is het zaak de tijd te nemen, te wachten op dat wat er komt. Modieus gezegd: in het moment zijn. Dat leidt op de beste momenten tot muziek waarin, naast stilte, het langzaam verglijden van de tijd een rol speelt. Deze maand verscheen van het Fins-Nederlands trio Peltomaa, Fraanje & Perkola het album AER. Het geheel werd binnen twee dagen opgenomen in een kerk.

Het drietal wordt gevormd door de Finse zangeres en harpiste, Anio Peltomaa en de Amsterdamse pianist Harmen Fraanje. Hij werkte eerder onder anderen samen met jazzbassist Mats Eilertsen en de trompettisten Eric Vloeimans en Arve Henriksen. Mikko Perkola completeert het trio, hij komt eveneens uit Finland. Perkola bespeelt de viola da gamba en brengt tevens subtiele elektronische effecten aan.

De zelfgeschreven composities zijn geïnspireerd door middeleeuwse melodieën, waar doorheen de gezamenlijk gecombineerde achtergrond uit de oude muziek, volksmuziek en jazz klinkt. Verder vertolkt het trio onder meer werk van de Duitse mystica en componiste Hildegard von Bingen (1098-1179) en de Franse componist Pérotin (13e eeuw). Ook brengt het drietal verschillende stukken van in de vergetelheid geraakte, naamloze, componisten.

Uit deze categorie mag de compositie Polorum Regina, een lofzang op Maria, zondermeer tot een hoogtepunt worden gerekend. Het hemels gezongen stuk wordt door Fraanje van fraaie pianoaccenten voorzien waarbij de viola de gamba van Perkola sonoor weerklinkt. Vervolgens toont men zich het meest uitgesproken in het door Peltomaa geschreven titelstuk. Bij het aanvankelijk door toetsen gedragen intro voegen zich als vanzelf diep klinkende snaren, almaar luider rinkelende bellen en uitwaaierende, krachtige zang. Voorzien van mooie heldere vocalen, en fijnzinnige instrumentatie, weet het trio Peltomaa, Fraanje & Perkola prachtige eeuwenoude melodieën en teksten met het heden te verbinden.

Label: Fuga Libera


Releasedatum: 16/12/2020