In het fabelrijk van de Nederlandse jazzmuziek is trompettist Eric Vloeimans de Koning Bij. Majesteitelijke trillingen verspreidend op zijn trompet en immer nijver op zoek naar nieuwe muzikale gebieden ter verbreding van zijn omvangrijke oeuvre. Pianisten als Harmen Fraanje en Florian Weber stonden daarbij in het recente verleden hoog op zijn speellijst. Op zijn jongste album Viento Zonda (Warme Wind) werkt Vloeimans samen met de klassiek geschoolde Argentijnse pianist Juan Pablo Dobal die we in ons land vooral kennen als lid van de begeleidingsband van bandoneonist Carel Kraayenhof. Na spannende exercities in het Middellandse Zeegebied op voorloper Levante (2017) en eerdere ervaringen met een Braziliaans dansorkest treffen we Vloeimans deze reis aan in de intieme sferen van de kleinschalige Argentijnse theaters. De dertien liedjes op dit album zijn allemaal geschreven door dit duo waarbij Vloeimans zeven van de dertien composities voor zijn rekening neemt. Kwalitatief vallen de liedjes van dit in de Power Sound Studio in Amsterdam door Paul Pouwer opgenomen album in de categorie Alle Dertien Groots. Waaraan ik graag wil toevoegen dat liedjes als Orbit en The Wanderer van Vloeimans en Por Las Ramas en Andes van Dobal een prominente plaats krijgen op mijn speellijst met de mooiste liedjes van 2018.
