tim-grimm-gone-2x2-thumbnail-300dpi

Tim Grimm

Gone

Categorie:

door Rein van den Berg

14-09-2021

Tim Grimm heeft zich er, zoals gebruikelijk, niet gemakkelijk vanaf gemaakt. Dat is niet zijn aard. Zijn benadering van een song en de uitvoering daarvan is onveranderd sterk gebleven. Hij heeft andermaal een persoonlijke en, vooral daardoor, zeer aansprekende plaat gemaakt. Een die bestaat uit observaties, maar toch vooral een Tim Grimm toont in een fase waarin hij stil staat bij het leven, en de eindigheid daarvan. Knap beschreven en voor iedereen herkenbaar. Hij betrekt je bij zijn verhalende nummers en metaforen, die doorgaans weinig uitleg behoeven.

Hij opent Gone met een nummer over een droom. Hij pakt je aandacht met dit nummer, en laat je vervolgens niet meer los, een album lang. Cadillac Hearse verhaalt over een landelijke trip door Noord California in de jaren zestig. Een nummer waarbij ik een Johnny Cash-associatie kreeg. Het gevoelige en droeve Laurel Pearl en de coversong Joseph Cross gaan beide over verlies. Twee sterke nummers die je doen beseffen dat Tim Grimm weet waar zijn prioriteiten liggen. Een mensenmens! En, die gevoeligheid siert hem. Susan Lindfors Taylor, de weduwe van Eric Taylor, verzorgt harmonievocalen op dit nummer van Eric. Afkomstig van zijn debuutplaat Shameless Love. James Gilmer en Marco Feccio, vrienden/musici van Eric spelen tevens mee.

In het nummer Gone staat Tim Grimm stil bij wanneer een schakel wordt weggerukt. Alles en iedereen is vervangbaar, hoor ik op mijn werk, maar geliefden worden en blijven gemist, zo simpel is het. En Tim Grimm bezingt dat verfijnd, want wanneer je het hebt over Angel from Montgomery dan staan we even stil bij John Prine. In het daaropvolgende nummer, Dreaming of King Lear, worden ze bij naam genoemd; Michael Smith, Eric Taylor en David Olney. Ze zijn ons voorgegaan. We staan er allemaal wel eens bij stil. Het zijn niet zelden artiesten die ons weghalen uit onze dagelijkse beslommeringen met hun inzicht, waarbij kwesties die op dat moment spelen in nabeschouwing vaak triviaal blijken. Artiesten kunnen momenten creëren waarop je beseft wat werkelijk waardevol is. Hun muziek en teksten weten je haarfijn het essentiële plaatje voor te schotelen.

Uiteindelijk sluit de openingssong, A Dream, (Een nummer dat hij samen schreef met zijn vrouw, Jan Lucas) tevens het album af in een uitgeklede reprise-uitvoering. Wederom valt daarbij op het vioolspel van Diederik van Wassenaer. De hoes is een houtskooltekening van een zeer jonge Tim Grimm. Een enkele boom die zich weet te onderscheiden van het bos.

Tim weet zich nog steeds te onderscheiden met gevoelige en fijnzinnige nummers. Opnieuw een geïnspireerde plaat van Tim, en zijn familie die hem daarbij ondersteunt. Naast cd is dit keer voor de liefhebber ook lp beschikbaar. De voorraad zal daarvan beperkt zijn.

Label: Cavalier Recordings


Releasedatum: 10/09/2021

Heart Land Again