51BsESazgSL._AC_

Jonathan Day

Carved In Bone

Categorie:

door Hans Jansen

02-07-2011

Ergens op de grens van de traditionele en de progressieve folk smeedt Jonathan Day zijn werk. Opgegroeid als stadsmens tussen de staalfabrieken, woont hij sinds jaar en dag tussen de bossen en beken in Shropshire Engeland. Jonathans werk bestaat o.a. uit een drietal op cassette uitgebrachte albums. In 1992 debuteert hij op cd met A Different Land, in 1994 gevolgd door Green Drum, waarna hij in 2004 het album A Sky Like Me maakt en het langere tijd stil wordt rond de man. Zijn werk is aanvankelijk o.a. geïnspireerd door zijn christelijke levensovertuiging. Later wordt zijn werk tevens bepaald door een steeds sterker politiek bewustzijn, vergezeld van muzikale invloeden van over de hele wereld. Op zijn vierde en meest recente album Carved InBone laat Jonathan Day zich met name inspireren door de natuur die hem omringt. “Ik hou van de rust, de dieren en de bomen”. Dit akoestisch vormgegeven en enorm veelzijdige album geeft haar schoonheid slechts langzaam prijs en vergt een ouderwetse tijdsinvestering van de luisteraar. In die zin lijkt Carved In Bone een representant van de Engelse vooruitstrevende folk uit de jaren zeventig te zijn. Muzieklabels als Charisma of Island zouden hier in dat tijdsgewricht raad mee geweten hebben. Bij nadere beluistering gaan de gedachten onwillekeurig tevens uit naar Bruce Cockburn, een artiest met een vergelijkbare politieke en christelijke achtergrond. Verder lijkt de ernst en bedachtzaamheid van Chris Wood nooit veraf te zijn. Her en der is een associatie met het timbre van Peter Hammill niet weg te denken. Voorwaar een fraai gezelschap. Opener Canticle laat een gedreven Jonathan Day horen vergezeld van kristalhelder gitaarspel, viool, viola en cello en de achtergrondvocalen van Chris While. Zij zal gedurende het gehele album een rol van betekenis blijken te vervullen. Opvolger en vroeg hoogtepunt Bonnie Light Horseman/ My Grandfather The Boy laat een prachtig duet tussen beiden horen. Deze traditioneel aandoende ballade is fraai gevat in een subtiele viool en cello. Met de intieme en ontroerende akoestische gitaarballade Faint Falling Light benadert Day griezelig dicht het werk van de al eerder genoemde Bruce Cockburn. De bass clarinet waarmee She Walks In Silence opent is het startsein voor verdere exploratie en verdieping. Verandering is op til. Jonathan Day zoekt de grenzen van zijn vocale bereik op, ritmes en koortjes kiezen voor toegenomen dynamiek. Dat hij een songwriter van kaliber is laat The Heron, The Stickelback and the Shrew overtuigend horen. Hier worden poëzie encomplexe arrangementen gecombineerd, wat tot een zelden gehoorde gelaagdheid leidt. Hartstochtelijke natuurlyriek is tevens te horen in de titelsong Carved In Bone met alweer zo’n schitterend strijkersarrangement. Het bedachtzame Vagabond leidt uiteindelijk naar afsluiter Yellow Eyed Crow. Hier lijkt Jonathan Day’s niet geringe talent samengebald te zijn. “The black crow sings in the poplar tree, sings the song about endless change” Eindeloze verandering en het wisselen van de seizoenen… Met Carved In Bone heeft Jonathan Day een beschouwend en ongelooflijk rijk album gemaakt. Om met zijn eigen woorden te spreken “Contemporary rural music from Shropshire”.