61YM8R7xtzL._SS500_

Kathryn Roberts & Sean Lakeman

Hidden People

Categorie:

door Hans Jansen

27-07-2012

In 1995 voegen Kate Rusby en Kathryn Roberts zich bij de gebroeders Seth, Sam en Sean Lakeman. Samen bundelt men de krachten in folk-pop band Equation. Ook brengen Rusby en Roberts een gezamenlijk album uit. Sean en Kathryn, tevens echtgenoten, vormen vervolgens een muzikaal duo en brengen twee albums uit, minimalistisch 1 en 2 getiteld. Daarna wordt het langere tijd stil rond het tweetal. Beiden treden weliswaar incidenteel op, maar verder wordt beider aandacht opgeslokt door de komst en de opvoeding van hun tweeling.Twee jaar geleden speelde Kathryn Roberts zich in de kijker als één van de drijvende krachten achter het zeer geslaagde Shrewsbury Folk Festival Cecil Sharp Project. Onlangs liet men het toepasselijk getitelde nieuwe album Hidden People het licht zien. Een album met bijdragen van de gebroeders Sam en Seth, evenals schoonzus Cara Dillon. Verdere bijdragen worden o.a. geleverd door Stu Hanna (Megson), Mark Chadwick (The Levellers) Jim Moray en Caroline Herring. Beide laatsten waren ook op het Cecil Sharp Project te horen. Blijkbaar is die samenwerking goed bevallen, aangezien Kathryn tevens op het nog te verschijnen (23 augustus a.s.) nieuwe album Camilla van Caroline Herring te horen zal zijn.Hidden People borduurt voort op het succes van de beide voorgangers. Waren deze albums muzikaal bescheiden van opzet, nu is er sprake van een veel breder muzikaal referentiekader. Voor het nieuwe album heeft men ruim een jaar uitgetrokken, gevat als het is in een veel grotere expansieve opzet, die soms welhaast epische vormen aanneemt. Verschillende stijlen worden hier met schijnbaar gemak gecombineerd. Opvallend is dat Lakeman op dit album vooral een dienende rol speelt. Hij beschouwt zichzelf voornamelijk als begeleider en arrangeur, zodat de kwaliteiten van zangeres Roberts optimaal tot hun recht kunnen komen.De contrasten zijn groot op Hidden People, waarbij ik meteen op wil merken dat Seans productie niet altijd even gelukkig uitpakt. Het op Scandinavische folklore geïnspireerde Huldra opent het album. De letterlijke vertaling van Huldra is: “Verborgen mensen”. De in het mystieke bos wonende vrouwen lokken mannen als volleerde sirenen naar hun ondergang. Een heerlijk koor van vrouwenstemmen, bestaande uit Cara Dillon, Greta Bondesson (The Baskery), Caroline Herring en Sadie Lobb, waarschuwen de mannen verleidelijk niet te ver van het pad af te dwalen. Verdere instrumentatie is dan inderdaad vrijwel overbodig. Opvolger Oxford laat de luisteraar meteen kennis maken met de groter opgezette productie. Hier worden met drums denkbeeldige veldslagen aangekondigd, waarbij schijnbaar hemelbestormende koortjes uiteindelijk toch niet al te hemels blijken te klinken.Even verderop trekt Lakeman echt een te grote broek aan met het aalgladde Hang The Rowan, waarbij vooral de koortjes vol sacharine naar eenvoud doen verlangen. De ruim zes minuten parelende piano-ballade The Ballad Of Andy Jacobs komt meteen aan dat verlangen tegemoet. Dit persoonlijk getinte lied, handelend over een mijnwerkersstaking, kent een sterke melodie en is een belangrijk keerpunt waarna het album geheel vlekkeloos zijn weg vervolgen zal. Roberts en Lakeman komen meteen daarna aanzetten met de mini-folk operette The White Hind, waarin een groot aantal stemmen in fraaie rolverdeling te horen zijn. Dit met inbegrip van Jim Moray en een gedenkwaardig optreden van de sonoor klinkende Dave Burland. Caroline Herring brengt hier vanaf het begin op geheel eigen wijze drama en reliëf aan. Op dit stralende middelpunt valt alles naadloos samen.Ballades en oude verhalen schuwen gelukkig zelden het dubbelzinnige en scabreuze. Ritmisch handgeklap ondersteunt het ranzige verhaal vol dubbele bodems over de oververhitte smid in traditional Lusty Smith. Het album nadert zijn einde met het kalme pleidooi The Wisdom Of Standing Still, waarna viool en gitaar op het energieke Standing At My Window een onweerstaanbaar ritme vormen en het donkere bovennatuurlijke verhaal helpen vertellen. Het album sluit af met slechts de gitaar van Sean en Kathryn’s stem in het sterke Jackie’s Song. Ook dit tekent Hidden People: eenvoud en kracht naast aandacht voor het grotere gebaar. Elders spreekt men m.b.t. Hidden People als vingerwijzing naar toekomstig vormgegeven folkmuziek. Wat het grootste gedeelte van het album betreft kan ik hiermee met genoegen instemmen.


Websites