1000004012396247

Laura Veirs

July Flame

Categorie:

door Martin Overheul

23-01-2010

Als ‘July Flame’, het zevende album van songstress Laura Veirs, één ding duidelijk maakt dan is het wel dat het Veirs op persoonlijk vlak voor de wind gaat. De meeste songs op deze cd stralen namelijk geluk en voldoening uit (en niet voor niets want op haar blog maakte Veirs bekend dat ze in verwachting is), zonder ook maar een seconde te verzanden in suikerzoete navelstaarderij, een euvel waaraan heel wat muzikale ‘liefdesprojecten’ lijden. Partner en producer Tucker Martine, die vorig jaar nog positief opviel met de productie van Laura Gibson’s pareltje ‘Beasts Of Seasons’, verdient hiervoor uiteraard de nodige lof. Hij bewijst immers al jarenlang over een verrassend gevoel voor nuance en dosering te beschikken. Zo zat Martine ook achter de knoppen bij Jesse Sykes & The Sweet Hereafter en de Decemberists, niet toevallig twee acts die het begrip subtiel een nieuwe invulling hebben gegeven. Maar de meeste lof mag naar Laura Veirs zelf gaan. De dertien composities op ‘July Flame’, die steeds zijn opgebouwd vanuit een akoestische gitaar, een uiterst soepele stem en zeer persoonlijke, bijna poëtische teksten, zijn opnieuw ontwapenend fijnzinnig en blinken uit in welluidendheid en overredingskracht. En het indrukwekkende daaraan is dat Veirs dat nu al zeven albums lang volhoudt. Zonder in herhaling te vervallen, zonder voorspelbaar te worden, en zonder verstrekkende toegevingen te doen aan commerciële overwegingen. Daaruit blijkt visie, talent, durf, morele onafhankelijkheid en geloof in eigen kunnen. Hoewel het benoemen van hoogtepunten ‘July Flame’ als geheel tekort doet, staan er op dit album toch een paar nummers die solliciteren naar een plaats in de ‘eeuwige Laura Veirs top tien’, zoals het briljante ‘Sun Is King’, met fraaie backing vocals van Jim James (My Morning Jacket) en Tucker Martine. Of ‘Where Are You Driving?’, een bijna mystieke song die een stijlvolle cocktail biedt van banjo, viola (Eyvind Kang), violen (arrangement van Stephen Barber) en een uitzonderlijke zanglijn. Of, om het af te leren, het intimistische ‘Little Deschutes’, een schat van een song waarin Veirs ten overvloede bewijst dat het haar niet ontbreekt aan beeldend vermogen: ’Sure is hard to dance across the room / when you’ve got one foot on the floor /and one foot outside the door.’ Het jaar is jong en er staan nog heel wat interessante releases voor de deur, maar ‘July Flame’ is zonder twijfel nu al een van de betere albums van 2010.


Websites