b8a96f82

Mavis Staples

Livin’ on a High Note

Categorie:

door Ed Muitjens

27-02-2016

"I'm looking for joyful songs.' Zie hier de opdracht die souldiva Mavis Staples heeft meegegeven aan hen die speciaal voor haar liedjes hebben geschreven voor haar nieuwe album Livin' on a High Note. Dat ze niet de minste songschrijvers heeft uitgekozen mag duidelijk zijn als je naar de liner notes op het album kijkt. Nick Cave, Ben Harper, Benjamin Booker en Neko Case hebben allemaal een nummer aangedragen. Ook producer M. Ward heeft twee nummers geschreven. De opdracht, die Mavis Staples heeft meegegeven, zorgt ervoor dat we hier te maken hebben met een album dat veel uitbundiger is dan de zeer fraaie voorganger One True Vine, die uitblonk door ingetogenheid. Mavis Staples, wiens stemgeluid nog niets aan diepte en schoonheid heeft ingeboet, start sterk met Take Us Back en Love and Trust, respectievelijk van Benjamin Booker en Ben Harper. Het zijn uptempo songs die overtuigen. Bij de eerste luisterbeurt vond ik dat ze vooral op de eerste helft van het dozijn nummers dat niveau goed wist vast te houden. De bijdrage van Justin Vernon, Dedicated, is een hele fraaie. Het betreft een mooie ballad en hoe aanstekelijk de uitbundige sfeer ook mag zijn, ik vind Mavis Stapels op deze momenten op haar best. In het begin had ik met het nummer History Now, geschreven door Neko Case, Laura Veirs en Donny Gerrad, meer moeite. Het is een duet gezongen met Gerrard, maar het kon me, mede door een nogal aparte melodielijn, niet helemaal overtuigen. Die mening heb ik stilaan moeten herzien.Overigens is het weer eens een verademing om een soulplaat te horen met een kopersectie die tot aan de knieën in de soulgrond staat. Juist door de blazerssectie worden nummers als Tommorow naar een hoger niveau getild. Op de laatste drie nummers is de begeleiding, in tegenstelling tot de rest van het album, summier te noemen. Op One Love wordt de grand old lady enkel begeleid door een rauw klinkende elektrische gitaar en op Jesus, Lay Down Beside Me,  geschreven door Nick Cave, zijn daar nog bas en drums aan toegevoegd.  Het nummer van Cave kent een mooie opbouw en de fraaie achtergrondvocalen verdienen eveneens aandacht. Het album wordt afgesloten met MLK Song, waarin Martin Luther King wordt bezongen. Een heerlijk combinatie van soul en countryblues met gospelinvloeden. Precies dat wat Mavis Stapels als geen ander kan bieden. Mavis Staples heeft haar sporen meer dan verdiend in de muziekgeschiedenis. Sterker nog, voor mij heeft ze de status van een levende legende. Dat dit maar heel betrekkelijk is, daar kwam ik deze week achter toen ik deze LP kocht en desgevraagd aan drie collegae van 28, 32 en 36 jaar vertelde wiens plaat ik had aangeschaft. Er ging in zijn geheel niets rinkelen en al zeker geen belletje. Verwonderlijk is dat misschien niet aangezien er allerlei eenheidsworst-radiostations vooral veilige "gouwe ouwe" in de ether gooien. Tot vervelens toe komen nummers als It Started With a Kiss en Easy voorbij. Ja, vooral "easy" moet het zijn. Respect Yourself van The Staple Singers hoor ik zelden of nooit. Dat vind ik een trieste constatering voor een zangeres van haar statuur. Mavis Staples verkeert in de winter van haar leven en aangezien Magere Hein dit jaar al driftig met zijn zeis in muziekland aan het maaien is geweest, koester ik Livin' on a High Note. En niet alleen omdat het wellicht Mavis Staples haar laatste album zou kunnen zijn. Vooral ook omdat dit een goed album is.


Websites