buckley.jpeg

Tim Buckley

Merry-Go-Round at the Carousel

Categorie:

door Rein van den Berg

30-05-2021

Tim Buckley was één van mijn absolute muzikale helden, en is dat nog steeds. Ik leerde zijn muziek een paar jaar voor zijn dood kennen. Bekend was hij in die periode in Nederland nauwelijks. Wellicht al enigszins uitgerangeerd. Zijn vroege lp’s waren rond 1973 dan ook niet gemakkelijk te krijgen. De communicatieve mogelijkheden zoals we die nu kennen moesten nog bedacht worden. Bij toeval vond ik een tweedehands exemplaar van Lorca in een platenzaak in Utrecht. Het aanbod Bij de Put te Leeuwarden, waar ik gewoonlijk scoorde, was overigens buitengewoon goed te noemen. Zij voorzagen, naast Muziekkrant Oor, in allerlei antwoorden op vragen die je als jongere had op muziekgebied.

Her en der scharrelde ik Tims reguliere platen bij elkaar. Het was bij Boudisque te Amsterdam dat ik uiteindelijk een Italiaanse persing vond van Starsailor (label Charter Line). Die uitvoering was zelfs voorzien van een afwijkende hoes. Nu, mei 2021, heeft de Owsley Stanley Foundation live-opnames uitgebracht die gemaakt zijn in The Carousel Ballroom te San Francisco, California. Deze opnames zijn ruwweg drie weken eerder gedateerd dan die van het voortreffelijke album Dream Letter, live te London, dat in 1990 verscheen. Om budgettaire redenen was Danny Thompson aangetrokken voor die gelegenheid. Lee Underwood was op Dream Letter van de partij, maar ontbreek bij deze Merry-Go-Round at the Carousel. Wel aanwezig is Tims gebruikelijke bassist (rond die periode), John Miller. Gelukkig ontbreken David Friedman (vibrafoon) en Carter C.C. Collins (congas) evenmin. Naast Buckley staan deze twee giganten garant voor een onovertroffen mix van een jazzy folk- en bluesgeluid dat kenmerkend was voor Tims muziek op dat moment.

Tim was enorm veranderlijk, afhankelijk van zijn stemming. Er werd dan ook vrij geïmproviseerd, waarbij zelfs songteksten konden afwijken van de gebruikelijke versies. Herinterpretaties per performance. Het kenmerkte hem en zijn muziek.

Zijn carrière nam niet de wending die hij voor ogen had, maar eindigde abrupt met zijn dood in 1975, slecht 28 jaar oud. Zijn aanwezigheid aan het muziekfront was van korte duur. Gelukkig voor ons kwam hij in die relatief korte periode met een paar schitterende platen op de proppen. Posthuum volgden daarna verschillende releases, kwalitatief afwisselend. Tegenwoordig is hij meer populair dan tijdens zijn leven.

Merry-Go-Round bevat een geëngageerde band en frontman, die uitpakken op een indrukwekkende wijze. De geluidskwaliteit is geweldig vanwege een vooruitstrevende aanpak van Owsley “Bear” Stanley. Hij was de geluidsman van The Grateful Dead, en hij onderhield het geluidssysteem van the Carousel Ballroom. Bear was een pionier op het gebied van high fidelity. Zijn technische ontwikkelingen werden beschouwd als baanbrekend en maatgevend. Behalve deze Buckley-opnames zijn er nog verscheiden opnames van andere bands, die beschikbaar zijn, of in de planning staan (zoals o.m. van Janis Joplin). Een andere interesse, LSD, deed The Bear geruime tijd in de bak belanden. Hij stierf in 2011. Ik heb een bootleg van Tims volledig optreden te Santa Monica, gemaakt op 13 december 1969. Twee schijfjes met nummers die grotendeels afkomstig zijn van zijn albums Starsailor en Blue Afternoon. Alleen jammer dat The Bear daarbij niet betrokken was. Zou geweldig zijn wanneer ze die opnames ooit nog technisch gaan verbeteren. Eveneens een geweldig optreden, maar die geluidskwaliteit is ver verwijderd van datgene waarmee de Carousel Ballroom nu komt.

Label: Owsley Stanley Foundation


Releasedatum: 04/06/2021

Greetings from L.A.

Happy Sad

Live at the Folklore Center