Sweet Visitor

814QqVX+NcL._SS500_

Nancy Kerr

Violiste en zangeres Nancy Kerr verkreeg vanaf begin jaren negentig enige bekendheid door haar samenwerking met collega Eliza Carthy, waarmee zij twee albums maakte. Midden jaren negentig vervaardigde zij met haar moeder Sandra Kerr het album Neat & Complete. Met bouzoukispeler en echtgenoot James Fagan vormde zij vervolgens een muzikaal duo. Beiden brachten zes albums uit op het Fellside label. Vorig jaar leverde ze een bijdrage aan het Melrose Quartet, waarmee zij de verzameling Fifty Verses bracht. Ook dook zij samen met onder anderen Fay Hield en Martin Simpson onder de naam The Full English op. Met het titelloze album ontsloot men een selectie uit de grote hoeveelheid traditionele muziek, welke de English Folk Dance and Song Society (EFDSS) als digitaal archief gratis beschikbaar stelt.Na jaren van verschillende samenwerkingsprojecten is het nu tijd voor een eerste soloalbum, Sweet Visitor getiteld. Haar echtgenoot (bouzouki, elektrische gitaar en vocalen) speelt hierop een rol van betekenis. De productie heeft Kerr aan Andy Bell gegund. Hij begeleidde ook het Full English-project. Nancy weet zich verder gesteund door de bijdragen van onder anderen Tom Wright (drums), Tim Yates (staande bas) en Robert Harbron (concertina, banjo en vocalen). Het album is opgetrokken uit elf stijlvolle zelfgeschreven stukken, gedomineerd door Nancy’s viool en zang. Haar enigszins hoge stem en intonatie doen wel wat aan Fay Hield denken.
Met opener Never Ever Lay Them Down brengt Kerr gedreven folkrock. Aan dit over het hedendaagse stadsleven handelende stuk leent onder anderen Tim van Eyken zijn stem en melodeon. Meer folkrock is te horen binnen het losjes op het werk van William Blake geïnspireerde The Priest Garden. Hier domineert haar jachtige en alomtegenwoordige viool. Ook het voor de Olympische Spelen van 2012 geschreven The Bunting And The Crown haakt met graagte aan bij deze muziekstijl en doet met zijn dwingende cadans regelrecht naar de hoogtijdagen van bijvoorbeeld Fairport Convention verlangen. 

Het meteen herkenbare gitaarspel van Martin Simpson brengt rust en siert twee stukken. Het in Bangla Desh gesitueerde Hard Songs verhaalt ingetogen over het vorig jaar aldaar ingestorte naaiatelier, waarbij 1129 volwassenen en kinderen de dood vonden. Naast gitaar verzorgt Simpson op het door Kerr bijzonder fraai gezongen Lie Low de achtergrondvocalen. Het rustieke Sickle and Harvest is geïnspireerd op de samenwerking met een aantal Full English-leden, met achtergrondvocalen van Emily Smith. Ook Where Jaracandas Grow mag zich tot de memorabele stukken rekenen en verhaalt in al zijn eenvoud over diegenen die op weg naar een beter leven oorlog en verderf in eigen land ontvluchten. Met Apollo On The Rocks brengt Kerr nogmaals een op de Olympische Spelen geïnspireerd stuk, alvorens zich in het vocaal sterke Now Is The Time uit te leven. Met het even bescheiden als eenvoudige Days A Little Darker sluit Nancy het album treffend af.Met Sweet Visitor debuteert Nancy Kerr als soloartiest meer dan overtuigend. Haar werk is doordrenkt van charmes uit de traditionele muziek, maar kent ook hedendaagse thema’s. Dit jaar mocht ik een handvol bijzonder goed geslaagde Britfolk-albums beschrijven. Sweet Visitor behoort zonder meer tot deze categorie. Haar door de jaren heen opgebouwde ervaring betaalt zich hier uit. Rest mij nog te zeggen dat het album in stemmige nachtblauwe kleuren buitengewoon mooi is verpakt.

Sweet Visitor
Nancy Kerr

Hans Jansen

3-9-2014