Reviews Martin Overheul

Smoke & Mirrors

Bob Cheevers

Na bijna vijf decennia in de muziekwereld te hebben meegedraaid, mag Bob Cheevers zich beroepen op een brede vrienden- en kennissenkring in die scene. En op de nodige waardering van zijn collega’s. Ray Wylie Hubbard, niet bepaald de minste onder de frontsoldaten van de americana, vatte zijn appreciatie voor de muziek van Cheevers ooit plastisch…

…First Came Memphis Minnie

Maria Muldaur

De jaren lijken maar geen vat te krijgen op de 69-jarige Maria Muldaur, die op …First Came Memphis Minnie opnieuw klinkt als een dartel veulen op een zomerse dag. Omdat Muldaur vond dat ze met haar veertigste album een mijlpaal in haar carrière had bereikt, besloot ze dat het tijd werd voor een eerbetoon aan de vrouw…

Judith Avers: God Bless The Brooders

Drie jaar geleden sloot ik mijn recensie van Judith Avers’ tweede album Mountain And Shore af met de volgende zin: ‘Laat er geen twijfel over bestaan, Judith Avers’ fantastische stem heeft mijn hart alvast veroverd.’ Sindsdien heeft Avers’ muziek een plaatsje veroverd op wat ik al ettelijke jaren de soundtrack van mijn leven noem. Sterker nog, Judith…

Walt Wilkins: Plenty

“I’m gonna sit right here / Under this tree / And just be.” Zo opent Walt Wilkins Plenty, een album dat zijn terugkeer naar zijn geboortegrond in Texas Hill Country markeert. Na tien jaar in Nashville te hebben doorgebracht, besloot Wilkins een paar jaar geleden zijn boeltje op te pakken en terug te gaan naar de…

The Sumner Brothers: I’ll Be There Tomorrow

De Sumner Brothers openen hun nieuwe cd I’ll Be There Tomorrow met het ruige Toughest Man In Prison Camp,een nummer dat de branie en baldadigheid van de punk uitademt. Een verschroeiende song die de luisteraar meteen ook mooi op het verkeerde been zet. Want wat er na deze explosie van energie volgt, is op één uitzondering na (een…

Bill Fay: Life Is People

Op de soundtrack van mijn leven staan aardig wat platen die ik voor geen goud zou willen missen. Omdat ze me door een donkere periode hebben geholpen (Nebraska van Bruce Springsteen). Omdat ze me houvast boden tijdens mijn woelige jeugdjaren (Blonde On Blonde van Bob Dylan). Omdat ze me de gelegenheid schonken om weg te…

Cassandra Wilson: Another Country

Hoewel Cassandra Wilson al in 1980 debuteerde als leadzangeres van de jazz-pop band Jasmine en daarna nog eens zeven albums uitbracht onder haar eigen naam, heb ik haar muziek en wonderbaarlijke stem pas leren kennen met Blue Light Till Dawn, een plaat uit 1993 waarop geslaagde covers stonden van Hellhound On My Trail (Robert Johnson),…

Someday

Susanna Hoffs

Toen de Californische meidenband The Bangles in 1984 debuteerde met de energieke LP All Over The Place, een plaatje waarop ze hun voorliefde voor de Byrds en de groepen van de zogenaamde ‘British invasion’ niet onder stoelen of banken staken, trok de hoes mijn aandacht naar een frêle zwartharige schoonheid met een fraaie Rickenbacker op…

Mighty Tone

The Mystix

Op hun zoektocht naar het verleden van de Amerikaanse muziek, zijn de sessiemuzikanten die samen het quintet The Mystix vormen met Mighty Tone ondertussen aan hun vierde album toe. Zanger Jo Lily, gitarist Bobbie B. Keys, drummer Marty Richards, toetsenist Tom West en bassist Marty Ballou hadden na jaren van meespelen op de platen van…

Melissa James: Day Dawns

Het leuke aan een debuut is dat de artiest in kwestie op muzikaal vlak doorgaans een onbeschreven blad is. Dat maakt dat er nog geen uitgesproken verwachtingspatroon is, zodat je met iets meer onbevangenheid luistert dan dat bij een tweede, derde of zeventiende album het geval is. Ik was dan ook zeer benieuwd naar wat…

Etta Britt: Out Of The Shadows

Out Of The Shadows, het debuutalbum van de 55-jaar jonge Amerikaanse blues- en souldiva Etta Britt, opent met een lekker ouderwets gitaarintrootje inclusief wah wah en een klein beetje distortion. Dog Wants In heet het bewuste nummer en het rockt letterlijk en figuurlijk als de beesten. Zodanig zelfs dat je je onwillekeurig afvraagt waarom deze…

Secret Canon Vol. 1

Dayna Kurtz

Zelfs mensen die nog nooit iets van Nina Simone gehoord hebben zullen bij de eerste klanken van Do I Love You, de openingstrack van Dayna Kurtz’ nieuwe album Secret Canon Vol. 1, aan deze onnavolgbare soul- en jazzdiva moeten denken. Een slepend Hammond B3 orgel (Peter Vitalone), luie loopjes op de staande bas (Dave Richards),…

Sleeping With a Stranger

Christina Martin

Bij ontstentenis van de zon biedt Sleeping With A Stranger, de splinternieuwe cd van de Canadese leeuwerik Christina Martin, wellicht de nodige warmte en energie die we zo broodnodig hebben om ons goede humeur en ons vermogen om hoofdzaak van bijzaak te kunnen onderscheiden te voeden. Het is haar vijfde album intussen en wat mij…

Ghost Of Browder Holler

Chelle Rose

Als de songs op Ghost Of Browder Holler, de tweede cd van Chelle Rose, iets overduidelijk uitademen dan is het wel seks. Door haar zinnelijke manier van zingen, de verleiding die ze in zowat elk woord en elke noot legt, moet je al omgetoverd zijn in een harteloze ijspilaar wil je niet ingepakt worden door…

You, Anniversary

Lindsay Fuller

Muzikanten met elkaar vergelijken is een heikele onderneming. De slimste jongetjes van de klas roepen maar al te gauw dat het wijst op een gebrek aan beoordelingsvermogen van de recensent. Daarnaast is het niet uitgesloten dat de veronderstelde gelijkenis enkel opgaat voor de criticus en de rest van de wereld zich uitvoerig in de ogen…