ronnie-earl-just-for-today

Ronnie Earl and the Broadcasters

Just for Today

Categorie:

door Ed Muitjens

01-04-2013

Een nieuwe lente, een nieuwe Ronnie Earl… Hoewel je bij een live cd mijn inziens eigenlijk niet kunt spreken van "nieuw". Uiteraard is "Just for today" niet Earl's eerste live plaat. In 2007 bracht Ronnie Earl, na "live in Europe" uit 1995 zijn tweede instrumentale live cd uit genaamd "Hope Radio".  Amper twee studio albums later komt Ronnie Earl dus weer met een nieuwe live schijf. Nu was "Hope Radio" zonder meer een mooie live registratie maar toch legt die het af tegen deze nieuwe cd waarmee ik erg in mijn nopjes ben. Op "Hope Radio" stonden weliswaar twee van mijn favoriete tracks van het "Language of the soul" album ("Beautiful child" en "I am with you") maar deze versies konden de magistrale uitvoeringen, zoals die ooit in de studio zijn vastgelegd, niet evenaren.  Ook het feit dat een akoestisch in de studio opgenomen nummer ("Katrina Blues") midden tussen de set werd geplaatst deed het inlevingsvermogen van de luisteraar geen goed. De setlist van "Just for today" is prima gekozen hoewel ik ook nu weer graag een aantal nummers, om persoonlijke redenen, graag zou hebben zien toegevoegd. Dat laatste zou overigens schier onmogelijk zijn aangezien deze cd nagenoeg voor 80 (!) minuten is gevuld met muziek. Wat de cd erg goed doet is de afwisseling. Uiteraard passeren er een aantal shuffle's en prachtige bluesballad's maar af en toe wordt er flink geknipoogd naar de jazz en soul. Ook de heuse piano boogie ("Vernice's Boogie") is meer dan een welkome aanvulling. Het begin is al meteen zeer sterk. Na "The big Train" passeert het schitterende drieluik "Blues for Celie", het krachtig gespeelde "Miracle" (één van de blikvangers van voorganger "Spread the love") en "Heart of Glass, dat sowieso al één van mijn favoriete Ronnie Earl nummers is, de revue. Ronnie Earl speelt weer met hart en ziel en als je ooit eenmaal voor het spel van deze man gevallen bent dan kun je er bijna geen genoeg van krijgen. Ook The Broadcasters zijn erg goed in vorm. Bassist Jim Mouradian legt een fraaie basis neer en drummer Lorne Entress is toch meer aanwezig dan bijvoorbeeld een Per Hanson dat in het verleden was. De sleutelfiguur is echter Dave Limina. In de jaren '90 was virtuoos Bruce Katz op Hammond en piano de evenknie van Ronnie Earl en dat aspect miste ik op de eerste cd's waarop Dave Limina actief was maar deze man heeft een geweldige ontwikkeling doorgemaakt en dat bewijst hij op deze live opname nog eens des te meer. Hij straalt ongelooflijk veel zelfvertrouwen uit en is zeer prominent aanwezig. Zijn Hammond solo op het jazzy "Equinox" (van het "Still river" album uit 1993) en zijn pianospel op "Ain't nobody's busines" zijn weergaloos en het zet het publiek aan tot een terecht applaus. Beide nummers worden overigens subliem uitgevoerd.Kan ik dan bij ieder nummer "Hallelujah" roepen? Nee, voor mij is "Jukein'" één shuffle teveel van het goede maar dat komt waarschijnlijk ook omdat dit nummer het toch al opzwepende "Robert Nighthawk Stomp" op moet volgen waarbij Earl nog even knipoogt naar Magic Sam door diens gitaarspel van "Feeling good (I wanna Boogie)" aan te halen. Maar "Jukein'" wordt opgevolgd door nog twee weergaloze tracks hetgeen mijn enige (kleine) bezwaar als sneeuw voor de lentezon heeft doen verdwijnen. De soulklassieker "I rather go blind" krijgt een intense uitvoering, mede door de vocale ondersteuning van gastzangeres Diane Blue. Daarna wordt het optreden afgesloten met het tergend mooie "Pastorale". Als de laatste noten hebben geklonken bedankt Ronnie Earl het publiek en wenst iedereen een "Happy Spring". Het zijn de woorden van een man die weet hoe je je publiek, gedragen door de schitterende tonen van "Pastorale", de frisse lentenacht moet insturen. Het is in deze nog prille lente dat ik in ieder geval heb kunnen vaststellen dat Ronnie Earl met de dertien nummers van "Just for today" zijn ultieme live cd heeft gemaakt. De liefhebbers weten genoeg…