brad_mehldau-suite2020

Brad Mehldau

Suite – April 2020

Categorie:

door Ed Muitjens

06-10-2020

Lockdown. Al dan niet in een intelligente vorm. Het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. In dat woord ligt veel opgesloten: onzekerheid, verdriet, veiligheid, zorgen, verveling, eenzaamheid, saamhorigheid of juist een gebrek eraan. Maar die periode van op jezelf en je gezin te zijn aangewezen heeft, in ieder geval voor een deel van ons, ook geleid tot bezinning en (zelf)reflectie. Dat de meest creatieve zielen onder ons op enig moment met nieuwe, verassende projecten zouden komen was dan ook een kwestie van tijd. “Suite: April 2020” is zo’n project. Brad Mehldau, die deels in New York en Amsterdam woont, verbleef tijdens de lockdown in april van dit jaar samen met zijn gezin in Amsterdam. Dit aangezien hij gehuwd is met de Nederlandse jazz-zangeres Fleurine Verloop. In die weken waarop hij gedwongen was om vooral thuis te blijven schreef hij een heuse suite, dat hij in twee dagen in april opnam in de Power Sound studio in Amsterdam.

Mehldau geeft in zijn twaalf stukken de luisteraar, bijna letterlijk, een kijkje in het leven van zijn gezin gedurende die intelligente lockdown. Vanaf het moment dat hij ‘s morgens zijn ogen open deed tot in de late avond wanneer hij eindigde met een slaaplied. Hij laveert majestueus tussen jazz en klassiek.

Recente releases, zoals “Finding Gabriel” en “Round Again“, dat hij opnam met Joshua Redman, Christian McBride en Brian Blade, zijn niet alleen voorbeelden van zijn veelzijdigheid maar vooral ook van zijn virtuositeit. Dat laat hij ook hier horen. Het is niet dat hij grossiert in noten, maar zijn virtuositeit zit hem vooral in hoe fraai hij de composities invult, zijn timing en in het spelen met dynamiek. Hij schreef zijn suite op een moment dat “social distancing” het sleutelwoord was. Bij het schrijven symboliseerden zijn rechter- en linkerhand die onnatuurlijke afstand die, ondanks alles, toch met elkaar verbonden waren.

Dat is bijzonder goed te horen in “Keeping distance“. Je hoort het spel van de linker- en rechterhand, maar de afstand is voelbaar. Mehldau speelt hier met harmonie of juist het gebrek eraan en laat dat duidelijk voelen. Ook in “Uncertainty” speelt hij met regelmaat enkele afwijkende noten waardoor die onzekerheid ook letterlijk onbehaaglijk en ongemakkelijk aanvoelt. Het levendige “In the kitchen” is krachtig en het kan niet anders dat dit de centrale plaats is waar het leven van het gezin zich doorgaans afspeelt. “Remembering for all this” is doorspekt met wonderschone melancholie en het prachtige “Lullaby” sluit deze indrukwekkende suite in stijl af. Naast de suite zijn er nog drie andere stukken te horen. Dat is, naast “Look for the silver lining“, Neil Young’s “Dont let it bring you down“. Hoewel de tekst uiteraard ontbreekt is dit overduidelijk een hart onder de riem voor een ieder:

"Don't let it bring you down
It's only castles burning
Find someone's who's turning
And you will come around."

De andere cover is “New York state of mind” van Billy Joel. Een liefdesverklaring aan de stad van wie hij houdt, die hij beschouwt als zijn thuis en die hij, tegen zijn zin in, heeft moeten missen. Deze trilogie sluit het album, dat een absolute aanrader is voor liefhebbers van pianomuziek die de grens verkent tussen jazz en klassiek, perfect af.

Mehldau voegt in ieder geval weer een zeer indrukwekkend album toe aan zijn toch al bijzondere oeuvre. Covid-19 heeft er misschien toe geleid dat mensen in een lockdown zijn opgesloten maar deze pianist bewijst dat creativiteit nooit kan worden beteugeld.

Nooit.


Websites